torsdag 21. februar 2008

Skriftlig og muntlig språk i dansketiden

9 kommentarer:

LindA sa...

Rart at ikke like mange som kunne skrive døde av svartedauen i Danmark som i Norge. Petter Dass brukte mye dansk ja, det har jeg lest i tekstene hans.

Tomdinho sa...

Bra stoff om dette, og jeg syns også at språket hadde godt av dansk i denne tiden. Har lest en tekst av Petter Dass har sett at han bruker dansk.

Ingelin : ) sa...

Dette var bra. Syns det er litt rart at når de skulle være "formelle" i Norge så snakket de Dansk?! Det er bare rart.
Savnet noen eksempler.

Krister Andrè Sætermo sa...

Bra kort tekst med en del bra fakta der ja. Har ikke lest noen tekster av Petter Dass som jeg kan huske så det med dansken hans vet jeg lite om.

Marlen Fjellstad sa...

Jeg viste ikke at Dansk ble sett på såm det " finere" språket på en måte. morsomt, lettlest avsitt.

julie sa...

Det måtte jo være rart å snakke norsk å skrive på dansk. Å måtte snakke så dansk så mulig i spesielle anledninger. Petter dass, ja tror jeg har lest noe med han.

Thyra Kristin sa...

Jeg er veldig glad for at vi ikke prater dansk i dag. Men jeg kan se for meg at de gjorde det i gamledager. Petter Dass var jo veldig flink å finne de rette ordene, så jeg synes det er bra at han brukte dansk. Diktene hadde ikke blitt de samme uten.

liv bente sa...

viste ikke om at de skrev dansk og snakket norsk før. måtte ha vært rart.

Unknown sa...

Bra stoff, jeg tregte det til en innlevering. Hjalp meg veldig :)
thanx