torsdag 21. februar 2008

1525: Dansk skriftspråk overtar fullstendig

8 kommentarer:

LindA sa...

Jeg må innrømme at jeg syns det var bra at danskene kom å "rotet" til norsken vår. For ellers hadde vi nok ikke snakket sånn som i dag. Ellers mye fin fakta.

Tomdinho sa...

Jeg synes det er bra at språket er sånn som det er i dag, men danskene kunne jo egentlig hatt sitt eget språk da også. Ellers bra fakta her om språket som danskene overtok.

Ingelin : ) sa...

viste ikke at dansk var skriftspråket til Norge i 400 år! Wow! Det var mye! Ellers bra, kort tekst.

Krister Andrè Sætermo sa...

Bra tekst med masse bra fakta. Visste ikke at ting var så dramatisk som du sier men der tok jeg feil. Men jeg må si at jeg også er glad for at danskene gjorde som de gjorde.

Marlen Fjellstad sa...

Jeg synes det synes godt at Danskenne har rotet til språket vårt pga fremdelses idag har vi jo mange ord som er veldig like de
Danske. Kort å grei tekst.

julie sa...

Jeg visste ikke at vi hadde dansk som skriftspråk i 400 år. det er en lang tid. Men jeg synes det er bra at det ble sånn. Det er jo mange ord som vi har likt som danskene. Det er jo enklere å lese dansk enn å forstå det de sier ;). Dette var et bra avsnitt. Det var lett å lese og jeg lærte noe nytt.

Thyra Kristin sa...

Dette var noe nytt for meg. Jeg viste ikke at danskene "tok over" språket vårt.
Fin informasjon.

liv bente sa...

jeg viste at dansk hadde påvirket språket våres men ikke i over 400 år! eller så mye som du skal ha det til i det lille avsnitte.