torsdag 21. februar 2008

Hvordan ble ord og skrifttegn uttalt?

12 kommentarer:

LindA sa...

mye fagstoff på en gang her. Så mye at jeg nesten fikk med meg noen ting. Jeg forstår det sikkert hvis jeg leser det en gang om dageroen dager på rad. Men det er fint med masse stoff. Da blir det helt klart for den som leser hva det er "forfatteren" vil fram til.

Stian Rodriguez sa...

Fonemer? Distinktiv funksjon? Diftongerte? Flertallsendelesen?

Her var det mange vanskelige ord som jeg ikke skjønte...er det bare meg?

Ellers bra mengde med stoff for de som forstår det :)

Gullegget sa...

Også en lettlest tekst, selvom det var mye fakta og regler. Blir litt mye, så sliter med å få med meg noe som helst... Skulle jeg kunne forstått hele dette avsnittet måtte jeg lest det om og om igjen, men det er vell sånn det skal være? hehe... Mye å lære:P

Maria sa...

Her var det mye fagstoff på en gang. Skjønner ikke helt setningen:
Det vil si at disse lydene fungerer som fonemer. Som du husker fra språklæren, har fonemer distinktiv funksjon. Du kan altså ikke bytte ut et fonem i et ord med et annet uten at ordet endrer mening - eller blir meningsløst.
Fonemer? Distinktiv funksjon? Diftongert?

Det blir kanskje litt for mye rare ord innimellom her. Teksten blir litt tung og lese. Men sikkert en bra tekst for de som forstår det.

Tomdinho sa...

Mye bra fakta stoff her, men kanskje litt mye at man blir litt forvirret pga all ordene og uttalelsene. Ellers så er den oversiktlig og bra, bare litt mye tegn og andre ting i selve teksten som er litt forvirrende.

Krister Andrè Sætermo sa...

Veldig mye vanskelig stoff her syns jeg. Ikke selve stoffet men mange av ordene i stoffet. Var her du skulle hatt lydklipp vet du. Men eller mye lærerrikt stoff ja.

Ingelin : ) sa...

Synes det var mye fakta, da blir det vanskelig å få me seg noe som helst. Fikk med meg diversje, men må nokk lese hvertfall 3/4 ganger til for å få med meg det meste.
Stilig med at det vises forklart hvordan ordene utaltes før og hvordan de utales nå.
Bra, men mye fakta.

Marlen Fjellstad sa...

Var ganske tungt å lese pga at det var så langt. Ganske mange tegn og slik i teksten som forvirrer litt, men eller ok synes jeg.

julie sa...

Det var morsomt å høre på den islandske avisartikkelen. Selv om jeg ikke skjønte så mye av det de sa. ;) Det var tungt å lese om ordene og utallsene. Det ble litt langt og mye.

Thyra Kristin sa...

Her ble det mye på en gang. Jeg synes det var vanskelig å få med seg alt på en gang. Det var noe av det jeg fikk med meg, men det var ikke så mye. Det blir sikkert bedre når jeg har lest gjennom det et par ganger.

liv bente sa...

Ganske mye tekst og fakta som jeg ikke viste om. litt tung tekst men det går greit.

Rasch sa...

det var for mye stoff på en gang. ble til at man måtte lese veldig nøye eller flere ganger for å få med alt. men det var noget stoff. kunne ha hatt litt flere eksempler på hvod\rdan man uttaler ordene.